Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

HAVA YASTIĞI NEDİR VE HANGİ DURUMLARDA AÇILIR ?

Araçlarda en sık rastlanan yardımcı koruma sistemlerinden biri olan hava yastıkları, temel olarak çoğu kişi tarafından bilinse de detaylarıyla ilgili akıllarda soru işaretleri oluşabiliyor. Örneğin; hava yastıkları hangi durumlarda açılıyor ya da açılmaları için gereken minimum hız nedir? Emniyet kemeriyle herhangi bir bağlantıları var mıdır? Bu ve benzeri hava yastığına dair merak edebileceğiniz tüm detaylar içeriğin devamında yer alıyor.

Hava Yastığı Nedir?

Araçların özellikle önden veya yandan darbe aldıkları anlarda içi hava ya da gaz dolarak yerlerinden çıkan esnek kumaş torbalarına ve genel olarak bu güvenlik sistemine hava yastığı adı veriliyor. Otomobillerin model ve donanım detaylarına bağlı olarak değişiklik gösterebilse de hava yastıkları genellikle araçların ön kısmında iki adet, ön koltukların yanlarında iki adet ve ön kapının üst kısımlarında da yine iki adet bulunuyor. Ayrıca şerit şeklinde açılan kapı üstlerindeki hava yastıkları perde hava yastığı adıyla da biliniyor. Tüm hava yastıklarının açılma hızı ise saniyenin onda biri gibi oldukça kısa zaman dilimlerine denk geliyor.

 

Hava Yastığı Hangi Durumlarda Açılır?

Temel amacı araç içindeki sürücü ve yolcuları korumak olan hava yastıkları özellikle otomobiller önden ya da yandan darbe aldıkları anlarda açılıyor. Ek olarak araç darbe aldığında tüm hava yastıkları değil; darbe nerede oluşuyorsa o kısımda hava yastığı patlaması gerçekleşiyor. Her hızda açılmayan hava yastıkları, yalnızca aracın seyir halinde olması ve 20 - 25 km üzerinde bir hızla hareket etmesi durumunda çalışıyor. Hafif çarpışma, arkadan çarpma, devrilme ve takla durumlarında ise hava yastıkları açılmıyor. Arıza ve benzeri durumlardan kaynaklı kendi kendine hava yastığı açılması ya da gerektiğinde hava yastıklarının açılmadığı anlar da olabiliyor.

 

Hava Yastığı İşareti Neden Yanar?

Hava yastığı işareti veya ışığı, birbirinden farklı sebeplere bağlı olarak yanabilse de çoğu zaman analog bir arızanın varlığını haber vermek için aktif hale geliyor. Bu arızaların en sık karşılaşılan çeşitleri ise şu şekildedir;

  • Aracınızdaki hava yastıkları daha önce kaza kaynaklı açılmış ve tam olarak onarılamamış olabilir.
  • Koltukların altında bulunan sensör soketleri çıkmış, kopmuş ya da yıpranmış olabilir.
  • Hava yastığı makinesi veya sargısındaki kablolarda yıpranma ya da kopukluk söz konusu olabilir.
  • Hava yastıklarının fişekleme direnci gereğinden yüksek olabilir.

 

SRS olarak bilinen hava yastığı ışığı sürekli yanıyor veya yanıp sönüyorsa en kısa sürede yetkili bir servise aracınızı kontrol ettirmelisiniz. Söz konusu can güvenliği olduğu için hava yastığı tamiri ile ilgili ekstra özenli ve dikkatli davranmanız gerekiyor.

 

Hava Yastığı Açılan Araç Pert Olur mu?

Bir aracın pert sayılabilmesi için yalnızca hava yastıklarının patlamış olması yeterli bir kriter olarak kabul edilmiyor. Hava yastıklarından bağımsız ilgili otomobilin piyasa rayiç bedeli, hasarlı haldeki satış fiyatı ve oluşan hasarın toplam bedeli gibi faktörler pert konusunda çok daha etkili bir rol oynuyor. Hava yastığının patladığı durumlarda araç diğer pert kriterlerini yerine getirmiyorsa hava yastığı tamiri dahil tüm hasarlar giderilerek otomobil tekrar kullanılabilir hale getirilebiliyor.

 

Hava Yastığı ve Emniyet Kemeri Arasında Herhangi Bir Bağ Bulunuyor mu?

Günümüzde kullanılan araçların büyük bir kısmında hava yastığı ve emniyet kemeri birbirinden bağımsız şekilde çalışıyor. Bu yüzden hava yastığının aktif olabilmesi için emniyet kemerinin takılı olması gibi bir zorunluluk bulunmuyor. Yalnızca belirli araç modellerinde hava yastıkları ağırlık prensibine bağlı açılabildiği için emniyet kemerinin takılı olması gerekebiliyor ancak bu sisteme sahip olan araçların sayısı şimdilik düşük bir oranda kalıyor.