Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

KORKULU RÜYA, OVERSTEER - ARKADAN KAYMA NEDİR?

Sürücüler, otomobil kullanırken birçok istenmeyen durumla karşılaşabilir. Fizik bilimiyle iç içe olan otomotiv endüstrisi ilk günden günümüze kadar sürüş sırasında meydana gelebilecek olası fizik kuralı problemlerini çözmeye veya en aza indirgemeye uğraşmıştır.

Rüzgâr tüneli, ivmelenme, doğru hareketlenme ve manevraların tümü fizikle alakalıdır. Otomobilin hızı, hareket ettiği zemin ve yolun açısı zaman zaman nedeni yine fizikle açıklanacak ve sürücüleri zor durumda bırakabilecek şartlarla karşı karşıya getirebilir. Bu şartlardan biri de adeta korkulu rüya olarak tabir edilen Oversteer, yani arkadan kaymalardır. Gelin Oversteer kavramını yakından inceleyelim.

 

Oversteer Nedir?

“Oversteer neden olur?” ve “Oversteer nasıl düzeltilir?” sorularının yanıtlarını anlamak için işe öncelikle Oversteer’i açıklayarak başlayalım. Oversteer yani arkadan kayma problemi, çoğunlukla viraj gibi dönüş noktalarında meydana gelen otomobil davranışına verilen isimdir. Ancak, bazen düz yollarda da arkadan kaymalarla karşılaşılabilir. Bu durumda aracın arkası viraj alırken bağımsız bir şekilde hareket etmeye başlar, yani sürücünün kontrolünün dışına çıkar. Oversteer yaşanması halinde aracın ön tekerlekleri arka tekerleklerden daha çok döner ve yaşanan savrulma sonucunda trafik kazaları meydana gelebilir.

 

Oversteer Sebepleri Nelerdir?

Oversteer sebepleri arasında en önde gelen etken hızdır. Virajlara limitlerin üzerinde hızla girmek aracın arkasının kaymasına sebep olur. Aynı şekilde virajın içerisine belli bir hızın üzerinde girip bir de viraj dönerken agresif frenleme yapmak da Oversteer’in nedenleri arasındadır. Ayrıca, virajda direksiyonu sert bir şekilde kırmak veya kalkışlarda birden kuvvetli şekilde gaza basmak da arkadan kaymayı tetikleyen bir unsurdur. Arkadan kayma durumları sadece sürücüyle ilgili olmayabilir. Aracın lastiklerinin eski veya yıpranmış olması, araç mekaniğinin iyi ayarlanmamış ya da hasarlı olması, motor aktarım düzenlerinin bozuk olması ve araca sonradan eklenen modifiyeli parçalar da Oversteer’in sebepleri arasındadır.

 

Ani Hareketlerden Kaçınılmalı

Günümüzde otomobillerin neredeyse hepsinde bulunan ESP teknolojisi birçok Oversteer’in önüne biz farkında olmadan geçer. Ancak, yukarıda bahsedilen durumlar nedeniyle oluşan arkadan kaymaları kontrol edebilmek için birkaç farklı yöntem vardır. Arkadan çekişli otomobillerde yaşanan arkadan kayma durumlarında ilk olarak ayak gazdan kontrollü şekilde çekilir. Ardından direksiyon kaymanın olduğu yönün tam tersine yani gidilmek istenen yöne doğru çevrilir. Gerekliyse çekişi artırmak için çok hafif gaz verilebilir. Ani hareketlerden kesinlikle kaçınılması önerilir. Önden çekişli otomobillerde ise gaza hafifçe basılarak ağırlığın arkaya doğru aktarılması ve aracın çekiş kazanması sağlanabilir.

Oversteer yani arkadan kayma, hiçbir sürücünün karşı karşıya kalmak istemeyeceği bir durumdur. Bu yüzden, virajlar girerken hızınızı kontrol ederek ve özellikle kaygan zeminlerde ekstra dikkat sağlayarak bu durumun önüne geçebilirsiniz. Yine kullanım ömrünün tamamlamış lastiklerin yenileriyle değiştirilmesi de iyi bir yol tutuş sağlayabilir.