LEXUS'U KEŞFEDİN

LASTİK EBATLARI NELERDİR, NEYE GÖRE SEÇİLMELİDİR?

Otomobillerde yol tutuştan yakıt ekonomisine, konforlu seyahatten güvenli bir sürüşe kadar birçok önemli rolü üstlenen parçalar lastiklerdir. Bu bakımdan, kullanılan aracın özelliklerine uygun lastikleri tercih etmek ve lastik seçiminde üretici tavsiyelerine uymak faydalı olabilir. Diğer taraftan sürücülerin lastik değiştirmeden önce dikkat etmesi gereken bazı noktalar da bulunur.

Lastik üzerinde yer alan rakamlar, harfler ve işaretler kullanılan araca uygun lastik seçimi için çok önemli ipuçları verir. Özellikle yeni bir lastik alırken bu işaretlere göre seçim yapmak aracınız için en uygun tercihi yapmak açısından da yardımcı olur. Bu noktada ise karşımıza lastik ebatları çıkar. Çünkü lastik ebatları aracın özelliklerinden mevsimsel etmenlere kadar birçok açıdan değişiklik gösterir. Doğru lastik seçimi için lastik ebatları hakkında önden bilgi sahibi olmak ise faydalı olacaktır. Peki, lastik ebatları nedir? Lastik ebatları ne anlama gelir? Lastik ebatları nasıl ölçülür? Lastik ebatları farklı olursa ne olur?

Gelin lastik seçimi ve lastik ebatlarına dair her şeyi birlikte inceleyelim.

 

Lastik Ebatı Belirlenirken Nelere Dikkat Edilir?

Lastik boyutları aracın kapasitesine, büyüklüğüne, taşıyabildiği maksimum yüke, çıkabildiği hız değerlerine, ağırlığına göre belirlenir. Bununla beraber lastiğin takılacağı jantın çapı da lastik boyutu açısından mutlaka göz önüne alınan bir değerdir. Otomotiv üreticileri, ürettiklerin aracın modeline göre lastik ebatlarını belirler ve bu değerleri tüketicilerle paylaşır. Günümüzde lastik üreticileri tarafından da model, model yılı ve jantın büyüklüğü belirtildiği takdirde, fabrika çıkışlı önerilen lastikler tavsiye doğru şekilde edilmektedir. Tabii ki, bazı sürücüler tavsiyelerin dışında alternatif lastikleri tercih ederek araçlarına takabilir. Ancak lastik ebat değiştirme durumunda dikkat edilmesi gereken önemli noktalar bulunur. Aksi halde aracın yol tutuşundan fren mesafesi ve yakıt tüketimine kadar birçok değer olumsuz anlamda etkilenir. Alternatif lastik seçerken lastiğin dış çapının orijinal yani tavsiye edilen lastiğin dış çapından en fazla yüzde 1,5 oranında daha büyük olması, aynı şekilde en az yüzde 2 daha küçük olmasına mutlaka dikkat edilmelidir.

 

Lastik Ebat Hesaplama İşlemi

Lastik ebat bulma ve lastik ebat okuma yöntemi aslında oldukça basittir ancak konuya hâkim olmayan bir sürücü için ilk bakışta anlaşılması zordur. Her lastiğin üzerinde lastik ebatları anlamı olarak gösterilen çeşitli işaretler bulunur. Lastik ebat hesaplama işlemi de bu işaretlere bakılarak yapılabilir. Bunun için araca ait kullanıcı el kitabında veya internet sitesinde önerilen değerlerle lastiklerin yanak diye tabir edilen yan duvar kısımlarında bulunan sayı ve harfleri karşılaştırmak yeterli olacaktır. Öte yandan lastik ebatlarını düzenli bir şekilde sıralayan lastik ebatları listesi lastik değişim servislerinde veya lastik üreticilerinin internet sitelerinde bulunabilir. Bahsettiğimiz gibi lastik değişimi yapmadan önce aracına doğru lastiğin takıldığından emin olmak isteyen veya aracının lastik ebatlarını merak eden sürücüler için lastik yanaklarında yer alan işaretlerin neyi temsil ettiğini bilinmesi gerekir.

 

Lastik Nasıl Okunur?

Lastik ebatlarını okurken ve incelerken bir bütün olarak değil parçalara bölerek incelemek doğru ebatı öğrenmede ilk kuraldır. Örneğin, lastikle ilgili her biri farklı bilgiler barındıran işaretleri anlamak üzere lastiğin yanağında 225/45 R 17 V XL işaretleri olan bir lastiği inceleyelim.

225: Üç basamaklı bir sayıdan oluşan bu değer, kısaca lastiğin enine kesim ebatı hakkında bilgiler verir. Lastiğin iki yanı arasındaki kısmın milimetre cinsinden ölçümüdür. Örnekte görüldüğü gibi lastiğin genişliği 225 milimetre olarak ölçülmüştür. Söz konusu genişlik üreticiye veya farklı jant seçeneklerine göre değişiklik gösterir.

45: Yüzdelik bir değeri işaret etmektedir. Lastiğin yan tarafının yüksekliğinin genişliğine oranını temsil eder. Örnekte yer alan lastiğin yüksekliğinin genişliğine oranı yüzde 45’tir. Lastiklerde en ve boy oranı ne kadar yüksekse yanak ölçüleri de o kadar büyür.

R: Lastiği yapısı hakkında bilgi veren harftir. Radyal lastik anlamına gelir. Günümüzde üretilen araçların hemen hemen hepsi radyal lastikle üretilir.

17: Önemli değerlerden birisidir. Radyal sembolünün yanında yer alan bu rakamlar jant çapını temsil eder. İnç değerinde gösterilen bu harfler örnekte lastiğin 17 inç jantlara uygun olarak kesildiğini anlatır. Farklı inçte bir lastik kullanmak lastiğin jantlara oturmamasına yol açar.

V: Hız endeksini temsil eder. Lastiğin aracın yüküne göre ulaşabileceği maksimum hızı anlatır. Harflerle sembolize edilen hız endeksine lastik hız endeks tablo üzerinden bakılabilir. Örnekte bulunan lastik maksimum 240 km/s hızda kullanılmalıdır.

XL: Aynı ebatlardaki standart lastiklerden daha fazla yük taşıyabilmeleri amacı ile güçlendirilen lastikler, Extra Load (XL) veya Reinforced (RF) olarak işaretlenir. XL olarak işaretlenen lastiklerde yük alma endeksi yükselirken, lastik basınçları da üreticilerin önerdiği ölçülere göre yükseltilir.

 

Lastik Boyutu ve Yakıt Tüketimi İlişkisi

Lastikler aracın üretiliş amacı, jant büyüklüğü ve aracın sunduğu özelliklere göre değişebilir. Örneğin SUV bir araçta kullanılan lastik ebatları ile sedan bir araçta kullanılan lastik ebatları en – boy ve daha birçok açıdan farklılıklar gösterir. Üreticiler de bunun bilincinde olarak satın alınan araca uygun lastik ebatlarını belirler ve sürücülerle paylaşır. Bu bakımdan, üreticilerin verdiği değerlerin dışına çıkmadan lastik tercihi yapmak sürüş konforu ve güvenliğini olumlu anlamda etkiler. Doğru lastik boyutunu seçmenin yakıt tüketimiyle de doğrudan ilgisi vardır. Lastik boyutunu araca ve janta uygun seçmek yakıt tüketimini azaltarak, yakıt ekonomisine katkıda bulunur.

Yakıt tüketimini azaltacak diğer öneriler için ise sizler için hazırladığımız "Araç Yakıt Tüketimi Azaltmak İçin Öneriler" yazımızı okuyabilirsiniz.