Lexus Türkiye | 14/01/2025
Bu yazının içerisinde neler var?
Yağ Karteri Değişimi Nasıl Yapılır?
Yağ karteri, motorun alt kısmında yer alarak motor yağı için bir rezervuar işlevi gören önemli bir bileşendir. İçten yanmalı motorların düzenli çalışmasını sağlamak ve motorun yağ ihtiyacını karşılamak için kritik bir rol oynar. Karter, motorun alt kısmında konumlanmıştır ve İngilizce'de "sump" olarak bilinir.
Lexus Türkiye | 14/01/2025
Bu yazının içerisinde neler var?
Yağ Karteri Değişimi Nasıl Yapılır?
Karter, motorun doğru çalışmasını sağlamak için birkaç temel işleve sahiptir:
Yağ Depolama: Karter, motor yağını depolar ve motorun hareketli parçalarını yağlayarak sürtünmeyi ve aşınmayı azaltır.
Yağ Soğutma: Motor çalışırken oluşan ısıyı dağıtarak motorun fazla ısınmasını önler ve çalışma sıcaklığını dengeler.
Kir ve Parçacık Toplama: Karter, motorun alt kısmında biriken metal parçacıkları ve diğer atıkları toplar, motorun temiz kalmasına ve verimli çalışmasına katkı sağlar.
Sızdırmazlık: Motorun alt kısmını kapatarak yağın dışarı sızmasını önler ve motorun gerekli basıncı korumasını sağlar.
Motor karterinin bakımı ve gerektiğinde değişimi, motorun sorunsuz ve verimli çalışması açısından oldukça önemlidir. Karterin düzenli olarak kontrol edilip, gerektiğinde değiştirilmesi, motorun uzun ömürlü ve performanslı çalışmasını destekler.
Yağ karteri, motorun yağ depolamasını ve soğutmasını sağlayan önemli bir bileşen olduğundan, bu parçada meydana gelen hasarlar motorun performansını ciddi anlamda etkileyebilir. İşte yağ karteri arızasının başlıca belirtileri:
Motorun Çalışmaması: Yağ karteri hasar gördüğünde veya motor yağ seviyesinde ciddi bir eksiklik olduğunda motorun çalışması durabilir.
Motorun Hızının Azalması: Yağ karterinin hasar görmesi ya da yağ eksikliği, motorun verimli çalışmasını engeller ve motorun hızının düşmesine neden olabilir.
Motorun Üşümesi: Hasar gören bir yağ karteri, motorun normalden daha sıcak çalışmasına sebep olabilir, bu da motorun aşırı ısınmasına yol açar.
Motorun Ses Çıkartması: Yağ karteri hasarlandığında veya yağ yetersizliği olduğunda, motorun içinden çıtır çıtır sesler duyulabilir. Bu, motor parçalarının yeterince yağlanmadığını gösterir.
Yağ Kaçağı: Hasar gören yağ karteri nedeniyle motor yağı dışarı sızabilir. Bu durum motorun yağ seviyesinin hızla düşmesine ve motorun zarar görmesine sebep olabilir.
Yağ karteri değişimi, motorun verimli çalışmasını sürdürmek ve yağ sızıntılarını önlemek adına önemli bir bakım işlemidir. Aşağıda, yağ karteri değişimi için izlenmesi gereken adımlara ulaşabilirsiniz:
Aracı düz bir zemine park edin ve el frenini çekin. Motorun soğumasını bekleyin, ardından aracı kriko yardımıyla kaldırın ve güvenli bir destekle sabitleyin.
Motorun alt kısmındaki yağ karteri tapasını bulun. Bir yağ toplama kabını tapaya yerleştirin. Tapayı gevşeterek tamamen çıkarın ve yağı boşaltın. Yağ tamamen boşaldıktan sonra tapayı yerine takın.
Yağ karterini motor bloğuna bağlı tutan vidaları sökün ve karteri dikkatlice çıkarın.
Yeni yağ karteri contasını yerleştirin ve karterin temiz olduğundan emin olun. Yeni karteri motor bloğuna takın ve vidaları sıkıca sabitleyin.
Motorun yağ dolum kapağını açın ve önerilen miktarda yeni motor yağı ekleyin. Kapağı kapatın ve aracı indirerek düz zemine yerleştirin.
Aracı çalıştırın ve yağ kaçağı olmadığından emin olun. Motorun normal şekilde çalıştığını ve herhangi bir sorun olmadığını kontrol edin.
Motor karteri kaçağı, aracın düzgün çalışmasını etkileyen ve önemli sorunlara yol açabilen bir problemdir. Motor karteri kaçağının en yaygın nedenlerini şu şekilde sıralayabiliriz:
Fiziki Darbeler: Aracın yüksek bir tümsekten geçmesi veya çukurlarda sıkışması gibi durumlar, karterin darbe almasına ve hasar görmesine sebep olabilir. Bu tür darbeler, karterin çatlamasına veya bükülmesine yol açarak yağ kaçağına neden olabilir.
Karter Contası Arızası: Zamanla veya darbelere bağlı olarak karter contasında çatlaklar veya delikler oluşabilir. Bu durum, yağın dışarı sızmasına neden olur ve aracın yağ seviyesini düşürebilir.
Karter Tapası Problemi: Karter tapasının tam olarak sıkılmaması veya gevşemesi, yağın dışarı sızmasına sebebiyet verebilir. Özellikle servis sonrasında tapaların düzgün kontrol edilmesi önemlidir.
Yüksek Yağ Basıncı: Motorun yağ basıncının aşırı yüksek olması, karterdeki basıncı artırarak sızıntılara sebep olabilir. Bu durum, genellikle yağ pompası veya motor içindeki diğer mekanizmalarla ilgili sorunlardan kaynaklanır.
Sıcaklık Değişimleri: Ani sıcaklık değişiklikleri, karter malzemesinin genleşip büzülmesine neden olabilir. Bu genleşme ve büzülme, karterde çatlakların oluşmasına ve sonuç olarak yağ kaçağına yol açabilir.
Yağ karteri delinmesi, aracın motor sisteminde önemli sorunlara yol açabilecek bir problemdir. Çeşitli nedenlerden dolayı ortaya çıkabilir ve bu durum, motor performansını olumsuz etkileyebilir. Yağ karteri aşağıdaki nedenlerden dolayı delinebilir:
Kartın içinde yeterli yağ olmadığında delinme olasılığı artar.
Yanlış yağ kullanılması, karterin delinmesine yol açar.
Çok yüksek veya çok düşük sıcaklıklar, yağ özelliklerini değiştirerek delinme riskini artırabilir.
Doğru yağlama yöntemi kullanılmadığında delinme olasılığı artar.
Yağlama süresi çok uzun veya çok kısa olduğunda delinme riski artar.
Bu sorunun üstesinden gelmek için karterdeki yağ seviyesinin düzenli olarak kontrol edilmesi, kaliteli yağ kullanılması ve uygun yağlama süreçlerinin takip edilmesi gereklidir. Ayrıca, düzenli bakım ve muayene, delinme riskini minimize etmek için önemlidir.
POST https://dxp-webcarconfig.lexus-europe.com/v1/model-filter-results/tr/tr?sortOrder=modelIndex