Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

YARIM DEBRİYAJ NEDİR?

Otomotiv teknolojileri sürekli olarak gelişirken, sürüş konforunu artıran özellikler artık sürücülerin vazgeçilmezi. Bu özelliklerden birisi de tahmin edebileceğiniz gibi otomatik vites seçeneği. Özellikle şehir içinde sürüş konforunu bir hayli yükselten otomatik vitesli araçlar, düz vitesli araçlara göre trafikteki payını her geçen gün artırıyor. Buna rağmen, düz vitesli araç satışı ve tercihi de azımsanmayacak derecede.

Araçların “düz” veya “otomatik” olarak sınıflanmasının nedeni ise motor ile vites kutusu arasında iletişimi sağlayan ve “debriyaj” olarak tabir edilen dişliler bütünü. Fren pedalının hemen solunda bulunan debriyaj, bir pedal aracılığıyla; vites değiştirmek, ilk hareketi sağlamak ve motor bağlantısını kesmek için sürücüler tarafından manuel olarak yönetiliyor. Motorun ürettiği gücün verimli şekilde kullanılmasını sağlayan debriyaj, başka bir deyişle düz vitesli araçlarda tekerleklerin ihtiyaç duyduğu itme gücünü motordan tekerleklere aktarımını sağlıyor. Peki, yarım debriyaj nedir, yarım debriyaj nasıl yapılır ve yarım debriyaj nerelerde kullanılır?

 

Yarım Debriyaj Yaparken Nelere Dikkat Edilmeli?

Farklı yol koşulları ve zorlu coğrafyalar nedeniyle sürücüler zaman içerisinde debriyaj kullanımında çeşitli teknikler geliştirdi. Bu tekniklerden en bilineni ve yaygın olarak kullanılanı ise yarım debriyaj yöntemi. Yarım debriyaj, motor ile vites kutusu arasındaki bağlantı dişlilerinin ayrıldığı orta noktayı işaret eden bir tabir. Sürücüler yarım debriyaja genellikle aracın ilk hareketinde, dik yokuşlarda veya eğimli arazilerde ihtiyaç duyar. Böylece aracı stop ettirmeden veya geriye kaydırmadan, tutunmasını sağlayarak hareket ettirebilir.

Yarım debriyaj yöntemini uygulamak için sol ayakla debriyaja, sağ ayakla ise frene sonuna kadar basılır. Daha sonra sol ayak yavaşça debriyajdan kaldırılır. Devir saatinde hareket görüldüğünde veya araç hafifçe titrediğinde yarım debriyaj uygulanmaya başlanır. Kısacası, ayak o seviyede sabitlenir. Devamında sağ ayak fren pedalından çekilerek yavaşça gaz pedalına basılır. Böylece, aracın titreme hareketi son bulur ve araç hareket eder. Gaz vermeye devam ederken artık debriyaj yavaş yavaş bırakılır.

 

Yarım Debriyaj Gerçekten Zararlı Mıdır?

Yarım debriyaj tekniği, uygulanma şeklinden dolayı zamanla “Yarım debriyaj zararlı mı?” sorusunu da beraberinde getirdi. Bu sorunun bilimsel olarak kanıtlanmış bir yanıtı olmasa da çok sık kullanıldığı takdirde aracın fren sistemine zarar verdiği uzmanlar tarafından vurgulanıyor. Ancak, gerek ehliyet sahibi olmak isteyen sürücü adaylarının güvenli bir şekilde sürüşe başlaması gerekse fazla eğimli yollarda aracın olası kazalara yol açmadan hareket etmesini sağlaması nedeniyle yarım debriyaj otomotiv dünyasında yer etmiş önemli bir yöntem olarak tarihe geçti denebilir.