Turbo motor nasıl çalışır?
Turbo motor sistemi, içten yanmalı motorlar için tasarlanan aşırı besleme sistemidir. Amaç, motor hacmini sabit tutarak daha çok verim ve daha çok güce ulaşmaktır. Bunun için de yanma hücrelerine giden, birim zamanda yüksek ve düzenli yanmayı sağlayacak olan oksijen miktarını artırmak gerekir. Turbo motorda sistem, yanma hücrelerine daha fazla hava aktarabilmek için atık egzoz gazlarını kullanarak türbin pervanelerini harekete geçirir. Pervanelerin dönmesi için, turbo özellikli bir motorun egzoz emme bölümünün doğrudan egzoz manifolduna bağlanması gerekir. Böylece egzoz tirbünü, ardından kompresör türbini dönmeye başlar. Bu sırada içerideki hava intercooler’a pompalanır. Intercooler, turbo şarjlı motorlarda ısınan havayı soğutan ve tekrar motora gönderen soğutuculardır. Soğutma işleminden sonra küçülen hava molekülleri yani sıkıştırılmış hava, emme manifoldundan yanma odasına aktarılır. Böylece motor %30 ila %40’a varan bir güç artışı yakalar. Kullanılan egzoz gazı enerjisi, motorun performansını artırmakla kalmaz, yakıt tüketiminde de yüksek oranda tasarruf sağlar.
Atmosferik ve turbo motor farkları nelerdir?
Bir otomobilin gücünü artıran yeniliklerin hem kullanıcısına hem de doğaya sağladığı yararlar ve diğer tüm avantajlar son yıllarda turbo motorların daha çok tercih edilmesine neden oluyor. Hava basıncındaki artış, silindir hacminin küçülmesi, motor parçalarının sade ve hafif bir hale gelmesi, yakıt maliyetlerinin azalması gibi yenilikler, atmosferik motor ve turbo motor arasındaki en belirgin farkları oluşturuyor. Turbo motorlar, atmosferik motorlara göre havayı çok daha yüksek bir basınçla silindirlere gönderiyor. Böylece, güç ve tork, yani motorda bulunan krank milinin dakikadaki dönüş sayısı artıyor. Turbo besleme sistemlerinde, büyük silindir hacmine de ihtiyaç duyulmuyor. Böylece günümüzde artık 1 litre hacmindeki bir turbo motor, 2.0 litre hacmindeki bir atmosferik motora göre çok daha fazla güç üretebiliyor. Turbo motorlar, atmosferik motorlarla aynı silindir hacmine sahip otomobillerde bile yüksek performans elde edilmesini sağlıyor. Silindir hacminin küçülmesi, motorlarda kullanılan metal parça sayısının ve ağırlığının azalması, tüm aksamların daha az enerji kullanarak hareket etmesine yardımcı oluyor. Bu da yüksek performans, düşen yakıt tüketimi ve üretim maliyetlerinde azalma anlamına geliyor. Turbo motor ve atmosferik motor arasındaki en belirgin farklardan biri de yakıt tüketimi. Turbo motorlar, atmosferik motorlarla kıyaslandığında düşük devirlerde bile maksimum tork değerlerine ulaşabiliyorlar. Daha az basılan gaz pedalı, daha az yakıt tüketimi prensibini benimseyen turbo motorlar, böylece otomobil kullanıcılarını düşen yakıt tüketimiyle, doğayı ise düşük emisyon değerleriyle mutlu etmeye yetiyor.